søndag 20. oktober 2013

Mors gaver

"Mors gaver - roman" av Cecilie Enger

Tittel: Mors gaver
Forfatter: Cecilie Enger
Forlag: Gyldendal
 Utgivelsesår: 2013


 
Når en i familien får Alzheimer, blir resten av familien berørt. Når moren havner på sykehjem er det tid for å rydde opp i barndomshjemmet. Under dette arbeidet finner Cecilie morens gavelister som går over flere tiår. Det er med utgangspunkt i disse listene leseren blir tatt med tilbake og får vite hva familiemedlemmene gav hverandre i gaver. Forfatteren får også flettet inn mye av det som berørte folk flest, som nei til atomvåpen. Dro på smilebåndet av vinballongen på stua, for den sto i mange stuer rundt om i landet på 70- og 80-tallet. Husker selv hva som var vanlig å få i gaver på 60- og 70-tallet. Personlig ville jeg ha litt mer om hvordan morens liv med Alzheimer fungerte, men tror det er litt vanskelig hvis personen er helt bortreist. Vakkert skrevet.

Boka er hyperaktuell nå i høst med innsamlingsaksjonen på TV.







 

4 kommentarer:

  1. Denne ser interessant ut - skal lese den.

    SvarSlett
  2. Nå er jeg godt i gang med denne...litt springende blir det, men mange interessante små-historier som gir et historisk perspektiv på en epoke. Og jeg synes vi får et godt innblikk i sykdommen, hvordan den utviklet seg, og hvordan den virket inn på de nærmeste pårørende. Lydboken hadde god opplesing....

    SvarSlett
  3. Takk for kommentaren. Er spent på din omtale av boka

    SvarSlett
  4. Skal se om jeg får tid til å blogge om den en dag - utrolig vakker, velkomponert - jeg ble så fengslet av den, at jeg godt kan terningkaste 6 på den.....

    SvarSlett